Total Pageviews

Sunday, February 17, 2013

Οι βολικές μισές αλήθειες

Έτυχε σήμερα κάνοντας ζάπινγκ να ακούσω ένα μέρος απ'το κήρυγμα του Αρχιεπίσκοπου.Ήταν μια εκτενής αναφορά στη ζωή και την προσφορά του αείμνηστου μαιευτήρα Γεωργίου Παπανικολάου,του γιατρού ο οποίος επινόησε το διάσημο test-pap και συνέβαλλε στην έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου της μήτρας.
Ο Αρχιεπίσκοπος σωστά τόνισε τη μεγάλη ανθρωπιστική προσφορά του Παπανικολάου και δίκαια εξήρε τα επιστημονικά του επιτεύγματα.
Παρέλειψε ωστόσο να γίνει πιο συγκεκριμένος.
Ο γιατρός έσωσε και συνεχίζει να σώζει γυναίκες,προβαίνοντας σε εξέταση των γενετικών τους οργάνων,εξετάζοντας παράγωγά τους,παρεμβαίνοντας επιστημονικά στη γυναικεία μήτρα.
Αυτή η παρέμβαση προϋποθέτει αλλά και συνεπάγεται δυο καταστάσεις,απέναντι στις οποίες η επίσημη εκκλησία της Ελλάδας,τηρεί στάση από αμήχανη έως αρνητική.

Εξηγούμαι.

1) Προϋποθέτει πως η γυναίκα απαλλάσσεται από την "ενοχή της γυμνότητας" την οποία ο χριστιανικός ευσεβισμός καλλιεργεί και εμπιστεύεται το σώμα της στην ιατρική επιστήμη. Ο Αρχιεπίσκοπος-και εκατοντάδες επίσκοποι και ιερείς στα κηρύγματά τους- απέφυγε αυτή την αναφορά.Προτίμησε να τιμήσει την αφηρημένη επιστημονική ανακάλυψη δίχως να αποενοχοποιήσει τη διαδικασία δια της οποίας αυτή πραγματοποιείται. Την ίδια στιγμή που "ευλογούσε" την επιστημονική έρευνα της γυναικείας μήτρας,απέφευγε να "ευλογήσει" τη θέα της γυναικείας μήτρας (έστω για ιατρικούς σκοπούς).Η συνέπεια αυτής της αντίφασης είναι πως μεγάλος αριθμός γυναικών,ιδίως όσων εκκλησιάζονται τακτικά και επηρεάζονται από το κήρυγμα των ιερέων,αποφεύγουν να κάνουν test-pap επειδή "ντρέπονται". 
Έμπρακτα λοιπόν ο πουριτανισμός (τον οποίο καλλιεργεί το επίσημο ιερατείο) ακυρώνει το επίτευγμα της ιατρικής.

2) Η αποδοχή της μαιευτικής παρέμβασης-από πλευράς εκκλησίας- για λόγους πρόληψης του καρκίνου,ουδόλως συνεπάγεται και την αποδοχή της μαιευτικής παρέμβασης οποτεδήποτε η γυναίκα την επιζητήσει (π.χ προκειμένου να προβεί σε τεχνητή διακοπή μιας ανεπιθύμητης για την ίδια εγκυμοσύνης). Η εκκλησία δηλαδή εμφανίζεται να παρεμβαίνει κατά συνθήκη στη γυναικεία μήτρα: προτρεπτικά προκειμένου για pap-test,απαγορευτικά προκειμένου για άμβλωση!
Έτσι όμως η εκκλησία,αντί να απευθύνεται σε γυναίκες,απευθύνεται σε μήτρες! Η μήτρα είναι όργανο του γυναικείου σώματος,δεν είναι άνθρωπος.Δεν είναι λογικό το "κήρυγμα" να απευθύνεται στους ανθρώπους που φέρουν μήτρες? Ρωτήθηκαν οι γυναίκες πώς επιθυμούν να διαχειρίζονται το σώμα τους?
Η ερώτηση είναι προφανώς ρητορική: είναι γνωστή η αντίθεση της εκκλησίας στην άμβλωση την οποία και χαρακτηρίζει "φόνο"!
Αν όμως έτσι πιστεύει η εκκλησία και αν-όπως είδαμε με το test pap- δεν αντιτίθεται στις παρεμβάσεις στη γυναικεία μήτρα,γιατί δεν επεκτείνει το κήρυγμά της σε παρεμβάσεις αποτροπής της ανεπιθύμητης κύησης?
Γιατί δεν προκρίνει τη χρήση του προφυλακτικού ως μέσου αντισύλληψης (αλλά και προστασίας από αφροδίσια νοσήματα),τη χρήση του ενδομήτριου spiral και το αντισυλληπτικό χάπι?
Μα επειδή προφανώς η εκκλησία μας αντιτίθεται και στις προγαμιαίες σχέσεις!
Κι άλλη "περι τη μήτρα" απαγόρευση λοιπόν: έξοχη η μήτρα ως όργανο τεκνοποιίας,ως μέσο διαιώνισης της ζωής,αλλά απαγορευμένη,καταραμένη,εξόριστη ως αντικείμενο ηδονής από την εκκλησία μας!
Πώς μπορεί η εκκλησία να διαχωρίζει το ρόλο της μήτρας?
Πώς μπορεί να την καθαγιάζει ή να την αναθεματίζει ανάλογα με την περίσταση?
Η μόνη λογική απάντηση είναι τελεολογική: ανάλογα με το σκοπό για τον οποίο χρησιμοποιείται η μήτρα είναι πότε ευλογημένη (τεκνοποιία) και πότε καταραμένη (ηδονή).
Οι Ιησουίτες κήρυτταν πως "ο σκοπός αγιάζει τα μέσα".
Η Ορθόδοξη εκκλησία-η οποία αποστρέφεται υποτίθεται την Ιησουιτική αντίληψη-έχει προσχωρήσει πλήρως σ'αυτήν.


Για να είναι λοιπόν πειστικός ο λόγος του Αρχιεπισκόπου,θα πρέπει,πριν φτάσει στο test pap,να αποδεχθεί όλη την απαιτούμενη διαδικασία: το δικαίωμα της γυναίκας να ορίζει το σώμα της,να το φροντίζει και να το διαθέτει δίχως ντροπή και δίχως ενοχές.Τη γυμνότητα του σώματος ως φυσική του παρουσία και όχι ως "αμαρτία", τη γυμνότητα ως προϋπόθεση φυσικής ένωσης των ανθρώπων, την ηδονή της ένωσης ως αφορμή,ως αιτία,ως σκοπό,ως νόμιμη επιλογή,ως αναπόσπαστο στοιχείο της ερωτικής συνεύρεσης.Τη συνεύρεση καθεαυτή ως ανθρώπινη ανάγκη που δε χρειάζεται την τεκνοποιία για να είναι "καθαγιασμένη",αλλά της είναι αρκετή η συναίνεση των εραστών που έχουν δικαίωμα να ορίζουν και να διαθέτουν τα σώματά τους...
Ας μη μιλήσουμε καθόλου για την άμβλωση,η απάντηση θα προκύψει νομοτελειακά αν εκπληρωθούν τα παραπάνω προαπαιτούμενα...

Έχει πολύ δρόμο να διανύσει η εκκλησία της Ελλάδας για να προσεγγίσει το ανθρώπινο σώμα και τις ανάγκες του με πνεύμα κατανόησης και αγάπης.
Μέχρι τότε,οι αόριστες "ευλογίες" των ιατρικών επιτευγμάτων θα φαντάζουν εξόχως υποκριτικές.
Για να πείσει ο κάθε ιερωμένος πως κατανοεί τη σημασία του test pap θα πρέπει πρώτα να μπορεί δημόσια να εκφέρει τη λέξη "μήτρα" χωρία ντροπή!

"Μήτρα" όπως "ζωή"...

17/2/2013

No comments:

Post a Comment